کف پای صاف مشکل شایع و مادرزادی وتقریبا بدون درد است که بیماران مبتلا به این ناهنجاری در اصل فاقد خمیدگی و قوس کف پا هستند و هنگامی که فرد می ایستند کف پای آن مماس بر زمین می شود. نکته بسیار مهم عوارض ناشی از کف پای صاف است چرا که کسانی که دارای کف پای صاف هستند با مشکلات زیادی در مفاصل مانند درد زانو، اذیت در پاشنه پا ، مشکلات ستون فقرات و حتی تورم مچ پا روبرو هستند به این دلیل که صافی کف پا سبب می شود تمام نیروهای وارد شده از سطح زمین به سمت بدن اعمال شود .

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

کف پای صاف زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا هنگام ایستادن، وضعیت طبیعی نداشته باشد ؛  به این معنی است که لبه داخلی کف پا هنگام ایستادن در یک یا هر دو پا  با سطح زمین تماس دارد. از این وضعیت به عنوان قوس‌ افتاده نیز یاد می‌شود.  صافی کف پا برای نوزادان و کودکان امری شایع و هچنین طبیعی است؛ زیرا قوس داخلی پای آنها به دلیل این واقعیت که استخوان ها و مفاصل این ناحیه هنوز انعطاف پذیر است و هنوز به کامل رشد نکرده است؛ شکل نگرفته است. صافی کف پا در اغلب کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی برطرف می‌شود. وجود کف پای صاف در کودکان بعد از ۲ سالگی به ندرت امری جدی و خطرناک به حساب می‌آید، اما می‌تواند در بزرگسالی خطرات جدی به همراه داشته باشد. مرکز ارزیابی سلامت پا در سال ۲۰۱۲ نشان داد که ۸ درصد از بزرگسالان ۲۱ سال و بالاتر در ایالات متحده دارای کف پای صاف هستند. ۴ درصد دیگر قوس‌ فرو رفته دارند.

کف پای صاف مشکلی است که معمولاً در بحث ارتوپدی و آناتومیکی بدن کودکان وجود دارد و عموماً ناشی از تحلیل قوس طولی داخلی در پا است. مشخص شده است كه ۴۲٪ كودكان بين ۳ تا ۶ سال با وزن طبيعي دچار کف پای صاف می‌شوند. سن، جنس، چاقی، فلج مغزی، سندرم داون و… عوامل خطر آمیزی برای رشد و نمو نادرست اسکلتی عضلانی شناخته ‌شده‌اند. تقریباً ۲۰٪ از افراد بالغ دارای کف پای صاف هستند. در بعضی موارد، پاهای صاف در اثر صدمات یا بیماری ایجاد می‌شود و مشكلاتی ایجاد می‌کند که موارد زیر ممکن است باعث ایجاد آن باشند:

پیاده‌روی نادرست

دویدن نادرست

ایستادن طولانی مدت

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان با 02124501000 تماس بگیرید.

انواع کف پای صاف

  • کف پای صاف انعطاف‌پذیر :

 کف پای صاف انعطاف‌پذیر رایج‌ترین نوع است. قوس پاها فقط زمانی که ایستادید و متحمل وزن هستند، ناپدید می شوند و حذف وزن میتوانید قوس های گف پا را ببینید. صافی کف پای انعطاف پذیر در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود و معمولا  هر دو پا را درگیر می کند.

  • کف پای صاف سخت : 

فردی که کف پای صاف سخت  دارد، هنگام ایستادن یا نشستن قوس پا  وضعیت نرمال ندارد. این نوع کف پای صاف در اثر کوتاهی تاندون آشیل به وجود می‌آید. تاندون آشیل، استخوان پاشنه را به عضله دو قلوی پا متصل می‌کند. اگر تاندون آشیل خیلی کوتاه باشد، ممکن است هنگام راه رفتن و دویدن درد ایجاد کند. این شرایط باعث می‌شود که پاشنه پا هنگام راه رفتن یا دویدن زودتر از زمین بلند شود.

طبقه‌بندی کف پای صاف مبتنی بر دو جنبه است:

  • ارتفاع قوس:

بهترین توصیف برای ساختار قوس کف پا میزان ارتفاع استخوان ناوی پا با زمین است که کاهش این ارتفاع و صافی کف پا در کودکان عادی است و با افزایش سن آن‌ها ممکن است برطرف شود.

  • زاویه چرخش پاشنه:

تغییر شکل پاشنه پا یا عقب رفتن پا به طور کلی به عنوان یک یافته طبیعی در کودکان خردسال و تازه به راه افتاده پذیرفته می‌شود و انتظار می‌رود با افزایش سن کاهش یابد. بررسی ظاهری میزان چرخش پاشنه پا برای تعیین وضعیت پای کودکان بسیار استفاده شده است. انجام تمرینات مخصوص پاشنه‌ی پا روشی جدید برای از بین بردن این چرخش است. پزشکان این را برای ارزیابی وضعیت پای کودک راهنمایی کرده‌اند و پیشنهاد شده است که از نظر ناهنجاری زاویه پاشنه پای کودک را تا ۷ سالگی، هر ۱۲ ماه به اندازه یک درجه به حالت عمودی قرار دهید پاشنه‌ی پا در حالت عمودی برای عملکرد پا مطلوب است. متوسط ​​زاویه پاشنه‌ی پا برای کودکان از ۶ تا ۱۶ سال ۴ درجه است (از ۰ تا ۹ درجه چرخش خارجی).

علل کف پای صاف چیست؟

  • عدم تحریک طولانی مدت و افزایش وزن
  • عدم تعادل و هماهنگی میان  انعطاف پذیری و قدرت در عضلات کف پایی و ساق پا
  • مشاغل سرپایی مثل آرایشگری
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • وراثت
  • بیماری هایی مثل فلج اطفال

نشانه های کف پای صاف چیست؟

  • قرار گرفتن پنجه های پا رو به بیرون در هنگام راه رفتن
  • قرار گرفتن لبه داخلی پا بر روی زمین در هنگام ایستان و راه رفتن
  • سائیدگی قسمت داخلی پاشنه کفش
  • خستگی زود رس و ایجاد درد در پا، زانو و کمر
  • تمایل به ضربدری شدن زانو ها
  • پهن شدن پا
  • کاهش قوس طولی
  • چرخش پاشنه به سمت بیرون

عوارض صافی کف پا چیست؟

طبق قانون سوم نیوتون؛ هر عملی را عکس‌العملی است. این قانون به قانون کنش و واکنش هم معروف می‌باشد. یعنی که هرگاه جسمی به جسمی دیگر نیرو وارد می کند جسم دوم نیز نیرویی به همان بزرگی ولی در خلاف جهت بر جسم اوّل وارد می‌کند. حالا تصور کنید وقتی فرد راه می رود، نیرویی از طریق پا به زمین وارد می کند و طبق قانون عمل و عکس العمل؛ زمین نیز نیرویی به همان میزان به پا وارد می کند. در نتیجه ، اگر پا در موقعیت مناسبی برای جذب و توزیع مجدد آن نیرو مانند کف پای صاف نباشد ، مشکلات می توانند در جای دیگری خود را نشان دهد از جمله؛

  • خستگی زودرس
  • درد مچ پا
  • التهاب تاندون آشیل
  • زانو درد
  • استرس فراکچر در قسمت جلو ساق پا که ناشی از عدم جذب توزیع مناسب نیرو می باشد.
  • درد کمر
  • درد گردن
  • پینه پا
  • در کف پای صاف یک طرفه ایجاد نابرابرای در لگن و شانه و همچنین ایجاد اسکولیوز

قبل از هر اقدامی بررسی کنید که آیا کف پایتان صاف است یا خیر؟

ابتدا از یک روش ساده و بدون هیچ ابزاری برای تشخیص استفاده کنید؛

برای اینکه ببینید آیا کف پایتان صاف است یا نه، در حالی که ایستاده اید، دو طرف داخلی پای خود را بررسی کنید.

اگر کف پای شما صاف باشد، لبه داخلی پای شما روی زمین قرار می گیرد.

اگر قسمت داخلی پای شما به اندازه یک بند انگشت خودتان یا یک سکه با زمین فاصله داشته باشد؛ قوس داخلی پای شما نرمال است.

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان با 02124501000 تماس بگیرید.

برای اندازه گیری و تشخیص این عارضه روش های دقیق تری به شرح زیر هست:

  • روش ثبت نقش پا:

با نقش کف پا می توانیم به وضعیت قوس های پا و طبیعی بودن آن بپردازیم. برای این روش خانگی می توانید از آب یا دوده یا پودر مشابهی مثل تالک استفاده کنید. در این روش باید حتما سطح تست صاف باشد و فرد در حالت ایستاده و تحمل وزن.

  • جعبه آینه:

در این روش وقتی فرد روی وسیله می ایستد ؛ امکان مشاهده قوس های کف پایی از طریق آینه زیرین هست.

  • اشعه ایکس: 

در اشعه ایکس معمولی از مقدار کمی اشعه برای تولید تصاویر از استخوان‌ها و مفاصل در اندام‌ها استفاده می‌کنند. از اشعه ایکس برای دسته بندی کف پاها به عنوان قوس طبیعی، کف پای صاف و متوسط استفاده می‌شود.

  • سی تی اسکن:

 این آزمایش با اشعه X تصویر اندام را از زوایای مختلفی می‌گیرد و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به اشعه ایکس معمولی ارائه می‌دهد.

  • سونوگرافی:

 اگر متخصص حرکات اصلاحی به یک تاندون آسیب دیده مشکوک باشد، ممکن سونوگرافی را انجام دهد که از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های نرم در بدن استفاده می‌کند.

  • MRI: 

با استفاده از امواج رادیویی انجام می‌شود، MRI جزئیات عالی از هر دو بافت سخت و نرم را ارائه می‌دهد.

  • آنالیز راه رفتن: 

با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و دوربین‌های سرعت بالا نحوه راه رفتن و فعالیت عضلات بررسی می‌شود و ویژگی چگونگی کفی کفش و راه‌حل‌های درمانی مشخص می‌گردد. خوشبختانه این روش نسبت به روش‌های دیگر ایمن‌تر است.

  • امروزه به کمک دستگاه‌های مخصوص مورفولوژی(ریخت شناسی) می‌توان وضعیت کف پاها را تشخیص داد و میزان ناهنجاری موجود را بررسی کرد.

علت کف پای صاف را می دانید؟

دلایل فیزیولوژیکی

قوس استخوانی کف پا به طور بالقوه ناپایدار است. که رباط‌ها به هم وصل می‌شوند، اما این توانایی مقاومت در برابر فشار را در کوتاه مدت دارد. در واقع، وظیفه اصلی آن‌ها این است که به عنوان اعضای حسی عمل کنند و هنگامی که کشیده می‌شوند، عضلات به صورت انعطاف‌پذیری عمل کنند، مگر اینکه دارای عضلات کم حجم و ضعیف برای پشتیبانی از آن باشد که در این موقع کف پای صاف ایجاد می‌شود.

کنترل عصبی ناکافی

کف پای نوزادان نمونه‌ای از كنترل عصبي ناكافي است. کودک باید یاد بگیرد که ابتدا سر خود را در حالت تعادل نگه دارد، سپس تنه خود را و در نهایت تعادل بدن را روی پاها برقرار کند. این موارد در ماه‌های اولیه زندگی مورد نیاز نیست؛ اما گاهی اوقات رفلکس‌های تعادلی، حتی پس از شروع راه رفتن کودک، توسعه نمی‌یابند. در آن حالت قوس به ناچار با وزن بدن فرو می‌رود و کف پای صاف ایجاد می‌شود.

ما در اینجا نگران ناسازگاری‌های موجود ناشي از پولیومیلیت یا اسپینا بیفیدا نیستیم، زیرا در این شرایط کف پای صاف تحت تأثیر مشکلات دیگر قرار دارد. کف پای نوزادان نمونه ای از كنترل عصبي ناكافي است. کودک باید یاد بگیرد که ابتدا سر خود را در حالت تعادل نگه دارد، سپس تنه خود را و در نهایت تعادل بدن را روی پاها برقرار کند. این موارد در ماه‌های اولیه زندگی مورد نیاز نیست؛ اما گاهی اوقات رفلکس‌های تعادل، حتی پس از شروع راه رفتن کودک، توسعه نمی‌یابند. در آن حالت قوس به ناچار با وزن بدن فرو می‌رود.

عضلات ناکارآمد و ضعیف

بعد از بیماری یا فعالیت‌های اجباری ممکن است عضلات به طور موقت ضعیف باشند و در نتیجه قوس هنگامی که راه رفتن از سر گرفته می‌شود کاهش یابد. که این با وضعیتی ضعیف از عضلات همراه است. کودک (غالباً دختران قبل از نوجوانی) یک وضعیت با حالت سر به جلو، دهان باز، قفسه سینه صاف، پشت گرد ارائه می‌دهد. عضلات باسن عمدتاً وضعیت ایستادگی بدن را تحت کنترل دارند. آن‌ها به صاف کردن مفصل ران و زانو و چرخش اندام به سمت خارج کمک می‌کنند. این چرخش را نمی‌توان به پایی که به زمین متصل است، منتقل کرد و بنابراین بقیه اندام نسبت به پا به بیرون می‌چرخند. در نتیجه، قوس برداشته می‌شود و تواتر زمانی انقباضی که در آن فقط عضلات باسن به درستی کار می‌کنند اصلاح می‌شود.

به خوبی نشان داده شده است که عدم کفایت نسبی عضلات باعث به وجود آمدن فشار اضافی بر روی قوس پا می‌شود، به عنوان مثال در افراد دارای اضافه وزن، ایستادن طولانی مدت برای پاها مضر است زیرا در حین راه رفتن، عضلاتی که قوس پا را پشتیبانی می‌کنند به طور متناوب منقبض شده و سپس استراحت می‌کنند که این بهترین تمرین برای عضله است.

اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلف

این نوع کف پای صاف در بزرگسالی به وجود می‌آید، زمانی که تاندونی که عضله دو قلو را به قسمت داخلی مچ پا وصل می‌کند، آسیب دیده، متورم یا پاره شود، رخ می‌دهد. اگر قوس کف پا پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت نکند، در قسمت داخلی پا و مچ پا و همچنین در قسمت بیرونی مچ پا درد ایجاد خواهد شد. بسته به علت، ممکن است فرد در یک یا هر دو پا این وضعیت را داشته باشد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان با 02124501000 تماس بگیرید.

نظر همراهان:

سلام . پسرم مشکل کف پای صاف داره که چند وقته زیر نظرجناب آقای اسدی از کارشناسان تیم دکتر گلشنی در حال ورزش هستش . آقای اسدی با صبر و حوصله تمرینات را آموزش میدن و با دقت انجام تمرینات را کنترل می کنن. با تشکر فراوان
از جناب آقای اسدی و مجموعه خوب جناب آقاي دکتر گلشنی . امیدوارم بهبودی کامل پسرم حاصل بشه .

Azam Mahmoodi

حرکات اصلاحی کف پای صاف

مراقبت صحیح از کف پای صاف مهم است زیرا می‌تواند منجر به درد، فشار و عدم تعادل در سایر قسمت‌های بدن شود.

انجام تمرینات اصلاحی در جهت درمان کف پای صاف می‌تواند به تراز شدن کل بدن کمک کند. این ممکن است به اصلاح سایر ناهنجاری‌ها در بدن که به دلیل صافی کف پا ایجاد شده‌اند کمک کند.

در اینجا چند تمرین وجود دارد که می‌توانید برای اصلاح کف پای صاف و کاهش درد انجام دهید. در نظر داشته باشید این تمرینات را حداقل سه بار در هفته انجام دهید. در حالت ایده آل، می‌توانید آن‌ها را در برنامه روزانه خود جای دهید و در طول روز انجام دهید. همان‌طور که در حال انجام این تمرینات هستید، بر تقویت قوس‌ کف پای خود تمرکز کنید.

تمرین اول: تمرین موبیلتی مچ پا در اصلاح کف پای صاف

برا اینکه بتوانید ساختار مچ پا را  تحت کنترل بگیرید لازم است از دامنه حرکتی کامل آن مطمئن شوید.

برای اجرای این تمرین؛

صاف رو به روی یک دیوار بایستید. به شکلی پنجه و پاشنه شما در یک راستا باشد. برای حمایت بیشتر دست های خود را روی دیوار بگذارید. یکی از پاهای خود را عقب تر قرار دهید.سپس زانوی جلویی را خم کنید و به دیورا نزدیک کنید و بعد از  ۱ تا ۳ ثانیه مکث به حالت اولیه برگردید. مطمئن شوید که پاشنه پا از زمین جدا نمی شود و زانوی عقبی شما خم نمی شود. این حرکت را برای پای مقابل نیز تکرار کنید. برای جلوگیری از گود شدن کمر در تمام طول حرکت شکم را داخل نگهدارید.

تمرین دوم: تمرین تقویت مچ پا در اصلاح کف پای صاف

زمانی که قدرت مچ پا از سطح خوبی برخورد باشد شما به راحتی می توانید ساختار مچ پای خود کنترل داشته باشید و در اصلاح کف پای صاف به موفقیت برسید.

برای اجرای این تمرین؛

صاف رو به روی یک دیوار بایستید. به شکلی پنجه و پاشنه شما در یک راستا باشد. یک حوله را رول کنید و انگشتان هر دو پا را روی حوله قرار دهید. با فشار انگشتان پا به حوله ، پاشنه خود را از زمین بلند کنید و ۱ تا ۳ ثانیه در این حالت بمانید .برای جلوگیری از گود شدن کمر در تمام طول حرکت شکم را داخل نگهدارید.

مشکل صافی بودن کف پا همیشه صرفا مربوط به دامنه حرکتی ناقص یا ضعف عضلات ناحیه  مچ پا نمی باشد و گاها مشکل در یک نقطه دور تر است. عضلات مرکزی و ثبات دهنده لگن در کنترل راستای مچ پا و ایجاد قوس کف پا نقش وسیعی دارد، بنابراین عملکرد این گروه عضلانی باید مورد توجه قرار بگیرید.

 در اینجا سه تمرین کابردی و موثر در اصلاح کف پای صاف را به شما آموزش می دهیم.

تمرین سوم: مجموعه حرکات اصلاح عملکرد و بهبود قدرت عضلات مرکزی و ثبات دهنده لگن در اصلاح کف پای صاف

۳-۱: حرکت حلزونی در اصلاح کف پای صاف

زمانی می توانید راستای مچ پای خو را کنترل کنید و قوس لازم را در کف پای خود ایجاد کنید که لگن شما از ثبات کافی برخوردار باشد.

برای اجرای این تمرین؛

به پهلو دراز بکشید به شکلی که سر و تنه شما در یک راستا باشد و ران و زانویتان زاویه ۴۵ درجه داشته باشد. بهتر هست یین زانو های خود یک حوله قرار دهید. ابتدا عضلات شکم و کف لگن  خود را منقبض کنید سپس به آرامی زانوها را از هم باز کنید به صورتی که پاهای شما به هم چسبیده باشد. دقت کنید که  بالاتنه شما نچرخد.. بعد از ۲ ثانیه مکث و با کنترل به حالت اولیه برگردید.

۳-۲: حرکت پل در اصلاح کف پای صاف

عضلات مرکزی بدن ما را گروه عضلات سرینی تشکیل می دهند که با عملکرد صحیح این گروه عضلات ما می توانیم روی اندام تحتانی و فوقانی خود کنترل بهتری داشته باشیم. یکی از ناهنجارهای اندام تحتانی کف پای صاف است که تمرین پل تاثیر بسزایی در اصلاح آن دارد.

برای اجرای این تمرین؛

یک کش لوپ را دور هر دو ران، درست بالای زانو ببندید. به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و پاها را به اندازه عرض باسن باز کنید.با داخل بردن شکم و سفت کردن عضلات کف لگن؛ باسن خود را به سمت بالا بیاورید و ۱ تا ۳ ثانیه در همین حالت بمانید. مهم این هست که به راستای زانو ها  و مچ پای خود توجه کنید. با حفظ انقباض باسن به حال اولیه برگردید.

۳-۳: حرکت دور کردن پا در اصلاح کف پای صاف

عملکرد ضعیف و قدرت پایین عضلات دور کننده ران می تواند از علل ایجاد کف پای صاف باشد.

برای اجرای این تمرین؛

به پهلو دراز بکشید و شکم را داخل نگهدارید. پای پایینی خود را برای افزایش تعادل خم کنید .اما پای بالایی خود را صاف و در راستای بدن خود نگه دارید. سپس پای بالایی را بالا بیاورید، مطمئن شوید که بدن خود را به جلو یا عقب نمیچرخانید بعد از ۱ تا ۳ ثانیه مکث پا را با کنترل به حالت اولیه بازگردانید.

تمرین چهارم: حرکت تقویت عضلات کف پا  در اصلاح کف پای صاف

با تقویت عضلات کف پا به صورت مستقیم می توانید در ایجاد قوس کف پا کمک کنید.

برای اجرای این تمرین؛

روی یک صندلی بنشینید. یک حوله نازک در مقابل خود روی زمین پهن کنید و پاهای خود را روی انتهای حوله قرار دهید.

پاشنه های  پای خود را روی زمین نگه دارید و با انگشتان پا و با کمک انقباض عضلات کف پایی سعی کنید حوله را جمع کنید.

این کار را تا ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه ادامه دهید.

تمرین پنجم : حرکت تقویت مچ پا در اصلاح کف پای صاف

از اقدامات اصلی و  اساسی که برای کنترل مچ پا و اصلاح کف پای صاف باید در نظر گرفت، افزایش قدرت و ثبات مچ پا است.

برای اجرای این تمرین؛

صاف رو به روی یک دیوار بایستید. به شکلی پنجه و پاشنه شما در یک راستا باشد. یک حوله را رول کنید و انگشتان یک پا خود را روی حوله قرار دهید. پای دیگر خود را از روی زمین بلند کنید. سپس با فشار انگشتان پا به حوله ، پاشنه خود را از زمین بلند کنید و ۱ تا ۳ ثانیه در این حالت بمانید سپس به آرامی به حالت اولیه برگردید. برای جلوگیری از گود شدن کمر در تمام طول حرکت شکم را داخل نگهدارید.

تمرین ششم: حرکت کشش عضلات پشت ساق  در اصلاح کف پای صاف

زمانی که نیروی عضلات اطراف مچ پا از تعدل کافی برخوردار نباشند مشکل می توانید به شکل کف پای صاف ظاهر شود.

برای اجرای این تمرین؛

صاف رو به روی یک دیوار بایستید . به شکلی پنجه و پاشنه شما در یک راستا باشد. برای حمایت بیشتر دست های خود را روی دیوار بگذارید. یکی از پاهای خود را عقب تر قرار دهید. زانوی جلویی را خم کنید و بدن خود را به سمت جلو حرکت دهید تا جایی که در پشت ساق پا عقبی  احساس کشیدگی کنید. ۳۰ تا ۴۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و برای پای مقابل نیز تکرار کنید. مطمئن شوید که پاشنه پا از زمین جدا نمی شود و زانوی پشتی شما خم نمی شود.

تمرین ششم: حرکت ماساژ عضلات کف پا در اصلاح کف پای صاف

در پایان تمرینات با ماساژ عضلات کف پا به رفع خستگی این عضلات و بالانس کردن  طول عضلات کف پا ، برای اصلاح این عارضه وقت بگذارید. 

برای اجرای این تمرین؛

صاف روی یک صندلی بنشینید. یک توپ ماساژ یا توپ تنیس روی زمین قرار دهید و پایی را که می خواهید ماساژ دهید را روی توپ قرار بگذارید. با یک فشار ملایم تا متوسط، پای خود را به سمت جلو و عقب روی توپ بغلتانید. این کار را  ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه ادامه دهید.

کف پای صاف در بزرگسالان

کف پای صاف می‌تواند بدنبال ادامه عارضه از زمان کودکی بوده یا به صورت اکتسابی عارض گردد. برخی بیماری‌ها مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز مفصل، بیماری‌های عصبی یا صدمات استخوانی و غضروفی می‌تواند منجر به این عارضه گردد. شایعترین علت کف پای صاف اکتسابی در بالغین اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی است که از علل شایع درد کف پا است. تشخیص آن اساساً با معاینه بالینی صورت می‌گیرد، اما رادیوگرافی، سونوگرافی و ام‌آرآی در ارزیابی میزان آسیب تاندون و برنامه‌ریزی قبل از عمل کمک‌کننده است. این ضایعه به چهار مرحله طبقه‌بندی می‌گردد: مرحله اول: درد و تورم ناحیه داخلی مچ پا؛ مرحله دوم :کاهش قوس طولی کف پا و انحراف پاشنه و پنجه پا به سمت خارج؛ مرحله سوم: کف پای صاف غیرقابل انعطاف؛ مرحله چهارم :کف پای صاف بدون انعطاف و همراه با علائم آرتروز مچ پا. درمان این ضایعه در مراحل اولیه به صورت غیر جراحی است ولی با پیشرفت ضایعه درمان‌های جراحی برای رفع درد و اصلاح کف پا اجتناب ناپذیر است، تشخیص زود هنگام و شروع درمان می‌تواند باعث پیشگیری از ناتوانی بیمار و جلوگیری از اعمال جراحی بزرگ در بیماران گردد.

کف پای صاف در بچه‌ها

کف پای صاف در بچه‌ها به دو دستهٔ عمده: انعطاف‌پذیر و غیرقابل انعطاف تقسیم می‌شود که گروه اول غالباً نیاز به جراحی ندارند.

انعطاف‌پذیر

در چند سال اول بعد از تولد، کف پای صاف می‌تواند نرمال باشد و حدود سن پنج سا لگی قوس کف پا تکامل پیدا می‌کند، در مواردی که هنگام نشستن روی صندلی و عدم گذاشتن وزن روی پا قوس کف پا تشکیل گردد و فقط به هنگام ایستادن و وزن گذاشتن قوس کف پا از بین برود آن را کف پای صاف انعطاف‌پذیر در بچه‌ها می‌نامند که در بیش از نود درصد موارد نیاز به اقدام جراحی ندارند. در مواردی که بیمار دچار دردهای کف پا، مچ پا یا ساق پا باشد یا بچه در حین انجام اعمال ورزشی دچار خستگی زودرس شوند، نیازمند استفاده از کفی و کفش‌های طبی طبق دستور پزشک هستند. در مواردی که علائم بیمار کنترل نشود یا بدشکلی پاها به صورت انحراف پاشنه و پنجهٔ پا اتفاق بیافتد، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

غیرقابل انعطاف

این عارضه غالباً بدنبال گرفتاری‌های مادرزادی اسکلتی عارض می‌گردد که می‌تواند از چسبندگی‌های نابجای استخوانی یا غضروفی و گاه از تغییر زوایای استخوانی ناشی شود و در بیشتر موارد نیاز به تشخیص زودرس و درمان جراحی دارد.

درمان‌های اصلاحی

یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند با استفاده از تجزیه و تحلیل ویدیویی از نحوه راه رفتن و اسکن کف پا به بهبود وضعیت فرد کمک کند. جراحی فقط برای اصلاح صافی کف پا صورت نمی‌گیرد. با این وجود، ممکن است برای یک مشکل مرتبط مانند پارگی تاندون جراحی توصیه شود.

محققان بسته به نوع کف پای صاف امکانات مختلف عملی را تعریف می‌کنند. کف پای صاف مادرزادی معمولاً در سنین جوانی درمان می‌شود، در حالی که کف پای صاف اکتسابی بعداً در صورت تشخیص درمان می‌شود. در کف پای صاف اکتسابی فقط در صورتی که کلیه روش‌های محافظه کارانه ناکارآمد باشند، جراحی می‌کنند، در موارد خاص مراحل مختلفی را تعریف می‌کنند. هر مرحله دارای یک عمل جراحی متفاوت است.

مرحله ۱ : پوکی استخوان پاشنه با هدف اصلاح ناهنجاری کف پا و تلاش برای حفظ عملکرد پا در رابطه با انتقال تاندون انجام می‌شود.

مرحله ۲ : این درمان مستلزم انتقال تاندون در ترکیب با استئوتومی اصلاحی است. دلیل اصلی این عمل جراحی این است که به منظور بهبود بیومکانیکی تاندون خلفی تیبیالیس بازسازی شده، استئوتومی برای اصلاح استخوانی پا لازم است.

مرحله ۳ : هدف از درمان با جراحی و اصلاح ناهنجاری و کاهش درد از طریق آرتروز سه گانه از مفصل‌های زیر تالار، کالکانیوکوبیوئید و تالونویولی است.

مرحله ۴ : در این مرحله تغییرات دژنراتیو اضافی در مفصل مچ پا وجود دارد. جراحی معمولاً شامل یک درمان با آرتروز پانتالیار مچ پا (مفصل زیر تالار، کلکانانوکوبیوئید و تالوناویکولار) است.

هر عمل جراحی معمولاً به مدت دو تا سه ماه توسط گچ گیری حفاظت می‌شود. بهبودی بعد از عمل حدود ۶ ماه تا ۱ سال طول می‌کشد تا به طور کامل بهبود یابد و به طور کامل در سطح عملکردی مطلوب قرار گیرد.

سبک زندگی و داروهای خانگی

  • استراحت

از انجام فعالیت‌هایی که وضعیت کف پا را بدتر می‌کند، خودداری کنید. در فعالیت‌های کم ‌تحرک‌تر شرکت کنید؛ مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری یا شنا و نه فعالیت‌های پریدن و دویدن و پرتحرک.

  • تقویت قوس کف پا

استفاده از برخی وسایل که در ایجاد قوس کف پا مؤثر هستند ممکن است بهبودی را افزایش دهند.

  • داروها

ممکن است برخی از داروهای ضد درد کمک کننده باشند.

  • کاهش وزن

کاهش وزن می‌تواند استرس و فشار روی پاها را کاهش دهد.

نظر همراهان:

سلام. پسر من مشکل چرخش مچ پا و کمی صافی کف پا داشت که بعد از مراجعات زیاد به پزشک های مختلف راه به جایی نبردیم، حدودا 3 ماهه که با این تیم آشنا شدیم،دکتر گلشنی و تیمشون بسیار عاالی هستن و خیلی خوب تشخیص انجام شدو تمرین ها داده شد. دقیقا زمانی که دکترهای مختلف با راهکارهای اشتباهشو ن باعث سردرگمی ما شده بودن. توی این تمرینات پسرم فهمید که غلط راه میرفته و اشتباه می ایستاده. ما یه دوره کلاسهای حصوری رو شرکت کردیم با آقای زعفرانی و در ادامه در کلاسهای آنلاین ثبت نام کردیم و همچنان داریم ادامه میدیم. در کنار این تیم میشه سبک راه رفتن صحیح رو یاد گرفت و مشکلات ارتوپدی رو با صبر و حوصله حل کرد. ممنون از آقای دکترگلشنی و آقای زعفرانی و همه همکاراشون🙏🌺🌺🌺

mohammad moassesi

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *