گردن و شانه‌ ما از استخوان‌ها، عصب‌ها، رباط‌ها و ساختارهای نگه‌دارنده‌ی زیاد دیگری تشکیل‌شده است. وضعیت‌های متعددی می‌توانند باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی گردن و شانه شوند. حتی بعضی از این شرایط ممکن است خطراتی برای جان شما داشته باشد و البته برخی دیگر مثل رگ به رگ شدن یا اصطلاحاً کوفتگی خیلی خطری ندارند. متد های اصلاح و درمان بسیاری برای درمان درد در نواحی گردن و شانه وجود دارد. البته قبل از انجام هر نوع درمان باید علت درد گردن و شانه توسط متخصص مشخص شود و سپس فرآیند درمان آغاز شود. در بین روش‌های درمانی موجود برای درمان درد گردن و شانه، انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب برای درمان درد گردن و شانه یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین روش‌های درمان است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علائم درد گردن و شانه

گردن درد معمولاً با گرفتگی عضلات و گرفتگی گردن همراه است. گاهی اوقات درد در ناحیه گردن با حرکت دادن آن یا چرخاندن سر تشدید می شود. سایر علائم همراه با بعضی از انواع گردن درد شامل بی حسی، احساس سوزش، حساس شدن، درد به صورت تیر کشیدن، احساس سیری، ایجاد مشکل در بلع غذا، تپش قلب، وجود صدای وزوز در سر، گیجی یا عدم تمرکز، و التهاب غدد لنفاوی است.

گردن درد در افراد مختلف همچنین علائم دیسک گردن می تواند با سر درد، درد صورت، درد شانه، بی حسی بازو یا احساس سوزش (پارستسياس) همراه باشد. این علائم گردن درد اغلب در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن عصب در ناحیه گردن ایجاد می شوند. در این حالت با توجه به وضعیت بیمار، گاهی اوقات گردن درد با ایجاد درد در ناحیه بالا و یا پایین کمر همراه است و این شرایط را می توان در التهاب ستون فقرات در نتیجه اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز مشاهده کرد.

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان با 02124501000 تماس بگیرید.

نظر همراهان

سلام

من با درد در ناحیه گردن به این مرکز مراجعه کردم پس از معاینه و گرفتن شرح حال چند دارو ( قرص کلسیم و قرص ویتامین دی ) و چند سفارش غذایی و انجام تمرینات آنلاین برایم تجویز شد. پس از انجام تمرینات ،درد ناحیه گردن تقریباً به طور کلی از بین رفته است. در دوره آنلاین روش های درست نشستن ؛درست راه رفتن و داشتن تحرک مناسب آموزش داده شد و انجام تمرینات بدنی زیر نظر استاد آقای اسدی به طور آنلاین انجام شد. استاد اسدی با حوصله فراوان تمامی مراحل انجام تمرینات را به من آموزش داد و در حین انجام آنها را زیر نظر داشته و اشکالات را گوشزد و اصلاح می نمودند. دوره تمرینات من دوازده جلسه و به صورت آنلاین زیر نظر استاد اسدی انجام گردید. این مرکز جز معدود مراکزی است که انسجام لازم بین قسمت‌های مختلف آن وجود دارد. و به نظر می رسد تمامی نظرات پزشکان و متخصصان و پرسنل اداری به طور منظم در سیستمی ثبت می گردد . و من مطمئن شدم که گزارش تمامی تمرینات من و نقاط ضعف و قوت من طی گزارشهایی به اطلاع پزشک رسیده است.بعد از طی دوازده جلسه مجدد توسط دکتر پارسا و دکتر گلشنی معاینه شدم. مراجعه به این مرکز را به همه افراد چه آنها که در ناحیه ای درد دارند و چه آنها که هیچ دردی ندارند توصیه می کنم. بسیاری از ما سالها بدون درد از بدن خود به طور نادرست استفاده می کنیم و این استفاده نادرست در آینده دردهایی را به دنبال دارد بنابراین بهتر است قبل از ایجاد درد روشهای درست زیستن را بیاموزیم.

poya semnani

دلایل درد گردن و شانه چیست؟

در صورتی که درد گردن و شانه‌‌ همزمان ایجاد شود دلایل زمینه‌ای مختلفی را می‌توان نام برد که موجب درد هر بخش شده‌اند. در این حالت برخی از دردها از گردن و برخی دیگر از شانه‌ها منشا می‌گیرند. برخی از رایج ترین دلایل درد شانه و گردن عبارتند از:

  • رادیکولوپاتی گردن(Cervical radiculopathy)

یکی از شایع‌ترین انواع درد گردن و شانه‌‌، رادیکولوپاتی گردن است‌‌ که در آن به علت فشردگی یا تحریک ریشه‌های عصب نخاعی درد ایجاد می‌شود. ریشه‌ی عصب نخاعی به ناحیه‌ای اشاره دارد که عصب از نخاع جدا ‌می‌شود. این اعصاب از بین مهره‌های گردن‌‌، میان شانه و پایین بازو عبور می‌کنند. علائم رادیکولوپاتی گردن عبارتند از:

  • درد شدید یا گزگز در گردن‌‌، شانه‌‌، بازو و دست
  • هنگا‌می‌که فرد به سمت بالا نگاه می‌کند درد شدید و تیزی در گردن خود حس می‌کند.
  • دردی که در ناحیه‌ی پشت سر ایجاد شود
  • بی‌حسی
  • ضعف
  • رفلکس‌های مختل‌کننده

هر چیزی که با ریشه‌های عصبی نخاعی فرد درگیر شده یا با آن تماس پیدا کند‌‌، ‌می‌تواند منجر به رادیکولوپاتی شود. چندین حالت رایج برای این مشکل شناسایی شده‌اند که در آنها رشد یا ایجاد ناهنجاری‌ها به آسیب فضای ریشه‌ی عصبی می‌شود.

استخوان ترقوه‌ی شکسته

  • استخوان ترقوه‌ی شکسته
  • بورسیت شانه
  • آسیب تیغه‌ی شانه
  • آسیب روتاتور کاف (Rotator cuff injury)
  • سندرم گیرافتادگی شانه (Shoulder impingement syndrome)
  • آسیب بافت‌های نرم (مانند پیچ‌خوردگی یا کشیدگی)
  • وضعیت بد بدن

درد را جدی بگیرید:

مسائل مربوط به قلب‌‌، ریه‌ها‌‌، اندام‌های شکمی ‌و نخاع ‌می‌توانند باعث درد شانه و گاهی گردن شوند. پس از شروع درد گردن یا شانه‌‌، علائم را باید جدی گرفت و در سریع‌ترین زمان به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص:

هنگا‌می‌که فرد به پزشک مراجعه ‌می‌کند و از درد گردن و شانه شکایت دارد‌‌، باید انتظار یک معاینه‌ی فیزیکی شامل حرکت‌دادن گردن و شانه را داشته باشد تا پزشک بتواند علت درد را تشخیص داده و دامنه حرکتی گردن را اندازه‌گیری کند. سپس‌‌، ممکن است برای تشخیص بهتر نیاز به تصویربرداری باشد. این تصویربرداری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اشعه‌ی ایکس: برای دیدن استخوان‌ها و مفاصل
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): برای بررسی استخوان و کانال نخاعی
  • تصویربرداری ام آر آی (MRI): برای کمک به تشخیص فتق دیسک‌ها یا فشار بر اعصاب
  • الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعات هدایت عصبی: برای شناسایی مشکلات عصبی
  • انسداد انتخابی ریشه‌ی عصب: برای تعیین منبع مشکلات عصبی
  • میلوگرام: برای دیدن کانال نخاعی و ریشه‌های عصبی
  • آرتروگرام با تزریق رنگ: برای بررسی مفصل شانه
  • آرتروسکوپی (یک روش جراحی با استفاده از دوربین): برای ارزیابی آسیب بافت نرم

برای دریافت مشاوره رایگان همین الان با 02124501000 تماس بگیرید.

هنگام تنفس چه چیزی ‌می‌تواند باعث درد شدید در گردن و شانه شما شود؟

هنگام تنفس عمیق‌‌، چند حالت ‌می‌تواند باعث ایجاد درد در گردن و یا شانه شود‌‌، از جمله:

  1. پلورزی (تورم در دیواره داخلی ریه‌ها و حفره قفسه سینه): علامت اصلی پلورزی شامل درد ناگهانی قفسه سینه است که ممکن است فقط هنگام سرفه یا تنفس عمیق احساس شود‌‌. سایر علائم شامل تب‌‌، سرفه و تنگی نفس هستند.
  2. پریکاردیت (التهاب کیسه ای که قلب را احاطه کرده است): علائم این بیماری شامل درد ناگهانی قفسه‌ی سینه‌‌، درد در شانه (ها)‌‌، تب‌‌، ضعف و مشکلات تنفسی است. این مشکلات زمانی که فرد دراز می‌کشد یا بصورت عمیق نفس می‌کشد تشدید می‌شوند.

پلوریت و پریکاردیت معمولاً فوریت‌های پزشکی نیستند‌‌، اما شما باید هرگونه درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی را به صورت اورژانسی درمان کنید تا زمانی که به طور دقیق علت آن را بدانید.

نظر همراهان

چند سالی بود که درد در گردن و شانه و دست داشتم طوری که کارهای روزمره برام سخت شده بود و مدام از این دکتر به اون دکتر میرفتم تا اینکه توسط یکی از همکاران با این مجموعه آشنا شدم و بعد از گذشت سه ماه از روند درمان راضیم. پرسنل مجموعه بسیار
دلسوز و خوش برخود و حرفه ای هستند و مربی نازنینم خانم حیدری بسیار پیگیر و ریزبین هستند
مطمینم با اولین ورود به این مجموعه انقدر انرژی مثبت میگیرید که مصمم میشید برای ادامه ی راه

Negin Ramezani

علت داغ شدن پشت گردن

احساس سوزش و داغ شدن در گردن می تواند مانند حس فرو رفتن سوزنی داغ در آن ناحیه باشد. این درد می تواند از درد خفیف تا شدید متغیر باشد. این درد همچنین می تواند به سمت پایین گردن و به سمت شانه، پشت، بازوها و دست ها انتشار پیدا کند. این داغ شدن پشت گردن ممکن است به دلیل آسیب ها و شرایط مختلف رخ دهد.

علل شایع داغ شدن گردن درد

می توانید چندین مقصر را در احساس داغ شدن پشت گردنتان سرزنش کنید. مثلا کشیدگی یا استرین در گردنتان را! زیرا یکی از شایع ترین علل این نوع درد، رگ به رگ شدن یا کشیدگی در گردن است. یک حرکت ناگهانی ممکن است باعث آسیب به ناحیه شده باشد.

فتق یا بیرون زدگی دیسک:  این عارضه نه تنها باعث درد گردن می شود، بلکه می تواند باعث علائم دیگری نظیر سوزش، بی حسی، گزگز و ضعف شود که دلیل آن فشردگی اعصاب این ناحیه می باشد.

رادیکولوپاتی: مانند فتق و بیرون زدگی دیسک، رادیکولوپاتی باعث گرفتگی و تحت فشار قرار گرفتن  عصب می شود که اغلب به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. هرچند آسیب ستون فقرات نیز می تواند باعث آن شود.

سندرم تونل کارپال: آسیب به یک عصب می تواند باعث احساس سوزش در گردن شود. مثلا آسیب شبکه بازویی. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که دسته ای از اعصاب اطراف نخاع شانه یا بازو کشیده، پاره یا زخمی می‌شوند و باعث داغ شدن پشت گردن شوند.

تورتیکولی یا کج گردنی: این عارضه معمولاً به دلیل ضعف عضلانی و یا راستای بدنی نا مناسب به هنگام ایستادن، نشستن و یا خوابیدن رخ می دهد. گاهی اوقات نیز به هنگام آسیب دیدگی در گردن نیز ممکن است این عارضه بروز کند.

درد در اثر دیسکوژنیک یا تخریب دیسک ناحیه گردنی: این درد با تغییر در ساختار یک یا چند دیسک گردن ایجاد می شود و اغلب به دلیل افزایش سن رخ می دهد.

فشرده شدن عصب: هنگامی که یک دیسک در ستون فقرات از حالت طبیعی خارج می شود و حرکت می کند، اغلب بر روی اعصاب آن ناحیه فشار وارد می کند. این موضوع منجر به لیز خوردن دیسک می شود و در نتیجه داغ شدن در پشت گردن ایجاد می شود.

درمان درد گردن و شانه در خانه

اگر درد شما خفیف است، ممکن است درمان های خانگی، علائم شما را کاهش دهند. سعی کنید از کیسه های گرما یا یخ استفاده کنید و حرکات کششی و ورزش های ملایم انجام دهید. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درد و التهاب را تسکین دهند. برای استراحت گردن خود وقت بگذارید زیرا این موضوع به میزان قابل توجهی داغ شدن و درد پشت گردن را کاهش دهد. اگر درد در این ناحیه ناتوان کننده نباشد و  یا در اثر ضربه ایجاد نشده باشد، معمولاً می توان آن را با خود مراقبتی و در خانه درمان کرد.

یک دوره کوتاه استراحت کنید. سعی کنید از فعالیت‌ها و حرکات شدیدی که درد را تشدید می‌کنند برای چند روز اجتناب کنید، اما به یاد داشته باشید این استراحت نباید طولانی شود زیرا به کار نگرفتن عضلات و مفاصل برای مدت زیاد می تواند به ضعیف شدن آن ها و در نتیجه بدتر شدن اوضاع بیانجامد. می توانید از برخی حرکات سبک در این دوره برای تقویت و جلوگیری از ضعف عضلاتتان استفاده کنید.

یخ درمانی. استفاده از یخ می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. ماساژ یخ می تواند به تسکین درد گردن به روش های مختلفی کمک کند:

  • استفاده از یخ باعث کاهش التهاب و تورم بعد از آسیب می شود. بیشتر درد های گردنی با نوعی التهاب همراه هستند و رفع التهاب به کاهش درد کمک می کند.
  • یخ بافت‌های درد را بی‌حس می‌کند (تسکینی مشابه با بی‌حسی موضعی را فراهم می‌کند)
  • استفاده از یخ باعث کند شدن تکانه های عصبی در ناحیه می شود که واکنش درد و اسپاسم بین اعصاب را از بین می برد.
  • ماساژ یخ می تواند از آسیب های دوباره به بافت جلوگیری کند.
  • سرما باعث انقباض رگ های بافت عضله می شود و گردش خون را کاهش می دهد. پس از رفع سرما، رگ ها برای جبران، بیش از حد گشاد می‌شوند و خون به آن ناحیه سرازیر می‌شود. تزریق خون در این ناحیه، مواد مغذی لازم را برای کمک به بهبود عضلات گردن، رباط ها و تاندون های آسیب دیده به همراه دارد.

گرما درمانی. اعمال گرما ممکن است به شل شدن عضلات و رساندن جریان خون بیشتر و مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده کمک کند.  بدن به گرمای اعمال شده این گونه پاسخ می دهد: اعصاب های حسی، به وسیله پیام‌رسان‌های شیمیایی باعث گشادی رگ‌های خونی به صورت موضعی می شوند و سرعت جریان خون را افزایش می‌دهند. گرمای اعمال شده و همچنین افزایش جریان خون، منجر به بالا رفتن دمای پوست می شود تا با دمای مرکزی بدن تطابق پیدا کند. پس از رسیدن دمای پوست به دمای مرکزی، خون، گرمای اضافی را جذب کرده و از پوست در برابر سوختگی محافظت می کند. از طرفی بر اثر اسپاسم و گرفتگی های عضلانی، گردش خون محدود شده و سیگنال های درد به مغز ارسال می شود. گرما درمانی می تواند با جبران گردش خون، باعث شل شدن عضله های منقبض شود و کاهش درد ناشی از آن را به دنبال داشته باشد و در نتیجه به رفع گرفتگی در ناحیه گردن کمک کند.

مکانیزم “تئوری کنترل دریچه درد” عنوان میکند که گیرنده های حسی که در انتهای اعصاب قرار دارند برای رساندن پیام به مغز با یکدیگر رقابت می کنند و ممکن است مجموعه ای از گیرنده های فعال مجموعه دیگری از گیرنده ها را قطع یا مسدود کنند. گرما درمانی، کانال های کلسیمی حساس به گرما را فعال می کند. این کانال ها می توانند گیرنده های درد را مستقیماً مسدود کند یا گیرنده های حسی دیگری را برای کاهش درد به طور غیر مستقیم تحریک کند.

در هر صورت در انتخاب یخ درمانی یا گرما درمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که ماساژ ها به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه و با حداقل وقفه ۲ ساعته انجام شود تا به پوست زمانی برای بهبودی داده شود.

اگر پزشک شما علت درد گردنتان را گرفتگی یا ضعف عضلانی تشخیص داد و به شما توصیه کرد به سراغ ورزش و حرکات اصلاحی بروید ؛ می توانید با چند تمرین ساده، گرفتگی عضلانی را مرتفع کنید و به افزایش قدرت و تحریک پذیری این ناحیه کمک کنید . در این مقاله لیستی از پرکاربرد ترین تمرینات مربوط به درد گردن را به شما آموزش می دهیم. اگر حرکت یا کشش خاصی باعث تشدید درد شد باید آن را متوقف کنید و به متخصص خود مراجعه کنید.

۱.در مرحله اول توانبخشی درد گردن، به سراغ حرکات کششی ملایم برای رفع اسپاسم های عضلانی بروید. مجموعه این سه تمرین را می توانید سه بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که این یک حرکت عمومی هست و در صورت افزایش درد به متخصص مراجعه کنید.

۲.بعد از رفع اسپاسم عضلات اطراف گردن به تقویت عضلات عمقی نگه دارنده ستون مهرهای گردنی بپردازید تا به شما در حفظ صحیح موقعیت سر و گردن کمک کند.

۳.شما همچنین می توانید با افزایش تحریک پذیری ناحیه سینه ای و  کاهش فشار از روی مهره ای گردنی ؛ به طور کامل تری درد گردن را مدیریت کنید.

۴.همچنین لازم هست روی اصلاح الگوی تنفس تان وقت بگذارید، شما در تنفس روزمره خود بیشتر از عضلات گردنی استفاده می کنید یا عضلات شکمی ؟!

زندگی پر تنش این روزها باعث تغییر در الگوی تنفس می شود به شکلی که تنفس های عمقی و شکمی به تنفس های سطحی، سریع و سینه ای تبدیل می گردد و این باعث ایجاد استرس در عضلات این ناحیه می شود و شروع درد.

 بنابراین الگوی تنفسی که انجام می دهید در کاهش و یا افزایش درد ناحیه گردنی شما تاثیر مستقیم دارد. اصلاح تنفس تان رو در این پوزیشن شروع کنید و سعی کنید هر صبح و ظهر و شب ۳ دقیقه برای آن وقت بگذارید.

پیشگیری

امکان پیش گیری از شانه درد، در همه موارد وجود ندارد. به این منظور برای کمک به جلوگیری از شانه درد، لازم است از استفاده بیش از حد از مفاصل شانه خودداری شود و مراقبت های لازم هنگام انجام فعالیت هایی که باعث وارد شدن فشار به مفاصل شانه می شود، به عمل آید. انجام مناسب فعالیت ها و قرار گرفتن صحیح شانه، گرم کردن عضلات و انجام حرکت های کششی به نحو صحیح، همگی می توانند قبل از انجام حرکت های تمرینی مفید و سودمند باشند. به هر حال لازم است قبل از شروع برنامه های تمرینی برای کمک به تقویت عضلات شانه با یک فرد متخصص در این حوزه مشورت شود.

درد گردن و شانه چگونه درمان می شود؟

اگر درد شما خفیف است، ممکن است درمان های خانگی، علائم شما را کاهش دهند. سعی کنید از کیسه های گرما یا یخ استفاده کنید و حرکات کششی و ورزش های ملایم انجام دهید. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین می توانند درد و التهاب را تسکین دهند. برای استراحت گردن خود وقت بگذارید زیرا این موضوع به میزان قابل توجهی داغ شدن و درد پشت گردن را کاهش دهد. اگر درد در این ناحیه ناتوان کننده نباشد و  یا در اثر ضربه ایجاد نشده باشد، معمولاً می توان آن را با خود مراقبتی و در خانه درمان کرد.

یک دوره کوتاه استراحت کنید

 سعی کنید از فعالیت‌ها و حرکات شدیدی که درد را تشدید می‌کنند برای چند روز اجتناب کنید، اما به یاد داشته باشید این استراحت نباید طولانی شود زیرا به کار نگرفتن عضلات و مفاصل برای مدت زیاد می تواند به ضعیف شدن آن ها و در نتیجه بدتر شدن اوضاع بیانجامد. می توانید از برخی حرکات سبک در این دوره برای تقویت و جلوگیری از ضعف عضلاتتان استفاده کنید.

یخ درمانی

استفاده از یخ می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. ماساژ یخ می تواند به تسکین درد گردن به روش های مختلفی کمک کند:

  • استفاده از یخ باعث کاهش التهاب و تورم بعد از آسیب می شود. بیشتر درد های گردنی با نوعی التهاب همراه هستند و رفع التهاب به کاهش درد کمک می کند.
  • یخ بافت‌های درد را بی‌حس می‌کند (تسکینی مشابه با بی‌حسی موضعی را فراهم می‌کند)
  • استفاده از یخ باعث کند شدن تکانه های عصبی در ناحیه می شود که واکنش درد و اسپاسم بین اعصاب را از بین می برد.
  • ماساژ یخ می تواند از آسیب های دوباره به بافت جلوگیری کند.
  • سرما باعث انقباض رگ های بافت عضله می شود و گردش خون را کاهش می دهد. پس از رفع سرما، رگ ها برای جبران، بیش از حد گشاد می‌شوند و خون به آن ناحیه سرازیر می‌شود. تزریق خون در این ناحیه، مواد مغذی لازم را برای کمک به بهبود عضلات گردن، رباط ها و تاندون های آسیب دیده به همراه دارد.

گرما درمانی

 اعمال گرما ممکن است به شل شدن عضلات و رساندن جریان خون بیشتر و مواد مغذی به ناحیه آسیب دیده کمک کند.  بدن به گرمای اعمال شده این گونه پاسخ می دهد: اعصاب های حسی، به وسیله پیام‌رسان‌های شیمیایی باعث گشادی رگ‌های خونی به صورت موضعی می شوند و سرعت جریان خون را افزایش می‌دهند. گرمای اعمال شده و همچنین افزایش جریان خون، منجر به بالا رفتن دمای پوست می شود تا با دمای مرکزی بدن تطابق پیدا کند. پس از رسیدن دمای پوست به دمای مرکزی، خون، گرمای اضافی را جذب کرده و از پوست در برابر سوختگی محافظت می کند. از طرفی بر اثر اسپاسم و گرفتگی های عضلانی، گردش خون محدود شده و سیگنال های درد به مغز ارسال می شود. گرما درمانی می تواند با جبران گردش خون، باعث شل شدن عضله های منقبض شود و کاهش درد ناشی از آن را به دنبال داشته باشد و در نتیجه به رفع گرفتگی در ناحیه گردن کمک کند.

مکانیزم “تئوری کنترل دریچه درد” عنوان میکند که گیرنده های حسی که در انتهای اعصاب قرار دارند برای رساندن پیام به مغز با یکدیگر رقابت می کنند و ممکن است مجموعه ای از گیرنده های فعال مجموعه دیگری از گیرنده ها را قطع یا مسدود کنند. گرما درمانی، کانال های کلسیمی حساس به گرما را فعال می کند. این کانال ها می توانند گیرنده های درد را مستقیماً مسدود کند یا گیرنده های حسی دیگری را برای کاهش درد به طور غیر مستقیم تحریک کند.

در هر صورت در انتخاب یخ درمانی یا گرما درمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که ماساژ ها به مدت ۱۵ یا ۲۰ دقیقه و با حداقل وقفه ۲ ساعته انجام شود تا به پوست زمانی برای بهبودی داده شود.

اگر پزشک شما علت درد گردنتان را گرفتگی یا ضعف عضلانی تشخیص داد و به شما توصیه کرد به سراغ ورزش و حرکات اصلاحی بروید ؛ می توانید با چند تمرین ساده، گرفتگی عضلانی را مرتفع کنید و به افزایش قدرت و تحریک پذیری این ناحیه کمک کنید . در این مقاله لیستی از پرکاربرد ترین تمرینات مربوط به درد گردن را به شما آموزش می دهیم. اگر حرکت یا کشش خاصی باعث تشدید درد شد باید آن را متوقف کنید و به متخصص خود مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *